ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
(بررسی شیوههای رفتاری شاعر با زبان)
در نمودار زیر این فرآیند به خوبی به تصویر کشیده شده است:
□ آشنایی با ادبیات کهن
آشنایی با ادبیات کهن، اولین خشت بنای رفتار فراهنجار با زبان است. بدون آشنایی با پیشینة هزار سالة ادبیات پارسی، هرگز نخواهیم توانست در پی افکندن بنایی جدید و در انداختن طرحی نو در حوزة زبان و ادبیات به پیروزی دست یابیم و طلایهدار خلاقیت و نوآوری باشیم، چنانکه نیما نیز بر این اصل پای میفشرد و معتقد بود آنکه قدیم را درست نفهمد، قادر به فهم جدید نیست:
«... حرفهایی که میزنند (بیخود گفتهاند: آنها قدیمی شده، اینها کهنه شده است، در این اشعار چیزی یافت نمیشود) هر کدام بهجا و بیجاست، بهجاست زیرا که با طبیعت او وفق نمیدهد و نابهجا برای اینکه باید معتقد باشد که طبایع دیگر نیز هست و او از آنها به وجود آمده...».